Strona główna Wydarzenia / Events “Walking Figures” polskiej rzeźbiarki w Edmonton

“Walking Figures” polskiej rzeźbiarki w Edmonton

227
photo by Magdalena Rzeczkowska

Od niespełna kilku dni w Edmonton, goszczą słynne rzeźby polskiej artystki światowej sławy, Magdaleny Abakanowicz. Trzy postacie wchodzące w skład instalacji o nazwie “Walking Figures” dotarły do nas z Vancouver. Rzeźby będące ważnym elementem składowym Vancouver Biennale w latach 2009-2011, aktualnie dołączyły do lokalnej inicjatywy pod nazwą Arts on the Avenue, która to, ma na celu propagowanie sztuki w lokalnym środowisku.

Urodzona 20 czerwca 1930 roku Magdalena Abakanowicz, jest uznawana za jedną z najważniejszych osobistości sztuki polskiej XX wieku. Zachęcamy do zapoznania się z biografią artystki, gdyż całokształt twórczości jest bardzo imponujący.

Okres lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych upłynął artystce pod znakiem tworzenia humanoidalnych rzeźb.

“Walking Figures” jest to grupa kroczących ludzkich sylwetek, rzeźb wykonanych z brązu. Wydrążone, swego rodzaju skorupy ludzkiego ciala, wysokie na prawie 3 metry, nie mające głów, skłaniają odbiorcę do przemyśleń.

Wyczuwalne wrażenie niepełności, widoczne rysy, bruzdy i załamania materiału są nieodłącznymi, charakterystycznymi cechami jej dzieł.

Tematyka i styl odzwierciedlać miały poglądy artystki dotyczące kondycji współczesnego człowieka. Wedle jej wypowiedzi, masowość postaci miała symbolizować zagubienie i anonimowość jednostki w nowoczesnym świecie. Dopatrywano się także, porównań do społeczeństwa, w którym człowiek jako jednostka traci indywidualność.

Sztuka Abakanowicz wywodzi się z refleksji nad ludzką naturą, a także odnosi się do wydarzeń społecznych i politycznych okresu, w którym rzeźby były tworzone.

Nie można się oprzeć wrażeniu, że to co nasza rodaczka stworzyła, ma ponadczasową wartość. Każdy z nas może utożsamić się z przesłaniem i we własny sposób zinterpretować znaczenie, w odniesieniu do rzeczywistości w jakiej dziś żyjemy.

Magdalena Abakanowicz Zmarła 20 kwietnia 2017 roku. Pozostawiła po sobie potężny dorobek artystyczny o uniwersalnym, ponadczasowym znaczeniu. Jej prace pozostają aktywnie prezentowane na całym świecie.

Rzeźby można podziwiać przy 118 Avenue i 89 street w Edmonton, przez kolejne 2 lata.

Magdalena Rzeczkowska